KATALOG
SZKOLEŃ
HARMONOGRAM
SZKOLEŃ
SZKOLENIA
E-LEARNINGOWE
NASI
TRENERZY


Wpływ etykiety na zakup opon

Unijna etykieta ma coraz większy wpływ na decyzję o zakupie opon
 
 

„Etykieta na opony jest dobrym punktem wyjścia, ale nie daje pełnego obrazu parametrów produktu” – ostrzegają eksperci z branży

 

/tl_files/Pliki/Aktualnosci/2013_10_15_Wplyw_etykiety_na_zakup_opon/2013_10_15_Wplyw_etykiety_na_zakup_opon_1.jpg

 

Bruksela, 15 października 2013 r. – Ponad dwie trzecie konsumentów, którzy kupili opony w 2013 r., sugerowało się informacjami zaczerpniętymi z unijnej etykiety na opony. Tak wynika z danych zaprezentowanych podczas debaty, która odbyła się dziś w Brukseli.

 

Jak wskazują badania, przeprowadzone na zlecenie Goodyear Dunlop przez IPSOS MarketQuest na sześciu europejskich rynkach[1], 71% kupujących opony, którzy wiedzieli o etykiecie, przed dokonaniem wyboru wykorzystało zawarte w niej informacje dotyczące trzech parametrów. Dane pokazały również, że ponad połowa (54%) sprzedawców opon w Europie wykorzystuje etykietę jako przydatne narzędzie przy sprzedaży opon.

 

Unijny system etykietowania opon ma również coraz większy wpływ na decyzje zakupowe europejskich flot pojazdów komercyjnych. Wyniki ankiety przeprowadzonej przez MV2 Conseil na zlecenie Goodyear Dunlop[2], obejmującej około 500 flot we Francji, Niemczech, Włoszech, Polsce i Hiszpanii, wskazują na znaczenie etykiety. Nieco ponad połowa flot (54%) stwierdziła, że etykieta wpływa na wybór opon, a dwie trzecie (66%) wskazało
na wydajność paliwową jako najważniejszy parametr na etykiecie.

 

Celem debaty, zorganizowanej przez firmę Goodyear Dunlop, było zgromadzenie najważniejszych interesariuszy i ekspertów branżowych, którzy omówią rozwój systemu etykietowania w pierwszą rocznicę jego wprowadzenia. Unijna etykieta ocenia ogumienie do samochodów osobowych oraz pojazdów ciężarowych według trzech kryteriów: oporu toczenia, przyczepności na mokrej nawierzchni i poziomu hałasu zewnętrznego. Przepisy dotyczące obowiązku etykietowania weszły w życie od listopada 2012 r.

 

Arthur de Bok, Prezes Goodyear Dunlop w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce przedstawił pierwsze istotne dane statystyczne na temat wpływu etykiety, a także wskazał na jej ograniczenia.

 

„Cieszy nas, że tak wielu konsumentów i profesjonalnych nabywców opon korzysta z unijnej etykiety jako punktu odniesienia przy zakupie ogumienia. Unijna etykieta i zawarte na niej informacje o trzech parametrach zwiększają poziom wiedzy o wpływie opon na prowadzenie pojazdu” – powiedział A. de Bok. „Doskonale radzimy sobie z wprowadzonym rok temu obowiązkiem etykietowania i oferujemy szereg produktów osiągających bardzo wysokie oceny. O ile jednak etykieta jest dobrym punktem wyjścia, istnieje wiele innych ważnych czynników, które nabywcy opon powinni brać pod uwagę. Przykładowo, nawet najlepiej sprawujące się opony zimowe uzyskują relatywnie niską ocenę na etykiecie, ponieważ są optymalizowane do skutecznej pracy w niskich temperaturach, na śniegu i lodzie. Warto wiedzieć, że Goodyear jako producent opon analizuje ponad 50 kryteriów – nie tylko trzy objęte etykietą” – dodał A. de Bok.

 

/tl_files/Pliki/Aktualnosci/2013_10_15_Wplyw_etykiety_na_zakup_opon/2013_10_15_Wplyw_etykiety_na_zakup_opon_3.jpg

 

Michael Staude, Dyrektor generalny pionu opon i kół w niezależnym instytucie certyfikacji TÜV SÜD Automotive, podkreślił potrzebę wprowadzenia skutecznych, lokalnych systemów egzekwowania zgodności z etykietą w krajach członkowskich Unii Europejskiej.

 

„W dłuższej perspektywie czasowej przepisy te mogą być skuteczne oraz godne zaufania dla konsumentów i sprzedawców tylko wówczas, gdy wszystkie opony sprzedawane i importowane do Unii Europejskiej będą w pełni zgodne z ich wymogami” – powiedział M. Staude.

 

Natomiast Malcolm Harbour, Członek Parlamentu Europejskiego i Przewodniczący Komisji ds. Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów, który odegrał kluczową rolę we wdrażaniu unijnych przepisów dotyczących etykietowania opon, podkreślił znaczenie tego narzędzia w działaniach na rzecz poprawy bezpieczeństwa kierowców i ochrony środowiska.

 

 

 

„Unijna etykieta na opony została wprowadzona jako część dużego pakietu regulacji prawnych z zakresu bezpieczeństwa i ochrony środowiska dla samochodów osobowych oraz pojazdów ciężarowych w całej Europie. Zakup opon to trudny wybór dla konsumenta, dlatego potrzebuje on bardziej przejrzystych i bezstronnych informacji. Wiedza przekazywana konsumentowi powinna być odpowiednio dobrana, tak by nie powodować chaosu informacyjnego. Dlatego skoncentrowaliśmy się na jasnych kryteriach, które pozwalają konsumentom dokonywać wyborów w oparciu o rzetelne informacje” – powiedział M. Harbour. „Cieszy mnie sukces nowego prawa, niemniej z punktu widzenia ustawodawcy potrzebujemy więcej czasu by w pełni ocenić jego wpływ na ochronę środowiska i bezpieczeństwo. Analiza przepisów zostanie przeprowadzona ponownie w 2016 roku” – dodał M. Harbour. 

 

Badania zlecone przez firmę Goodyear Dunlop pokazują, że w przypadku samochodów osobowych najważniejszym kryterium dla konsumentów jest przyczepność na mokrej nawierzchni – 52% respondentów wskazuje na ten parametr jako najważniejszy z trzech zawartych na etykiecie i branych pod uwagę przy podejmowaniu decyzji o zakupie opon. Efektywność paliwowa, która wynika z obniżonego oporu toczenia, była istotna dla 47% konsumentów, a poziom hałasu zewnętrznego dla 41%.

 

/tl_files/Pliki/Aktualnosci/2013_10_15_Wplyw_etykiety_na_zakup_opon/2013_10_15_Wplyw_etykiety_na_zakup_opon_2.jpg

 

Pozostałymi prelegentami dzisiejszej wczorajszej debaty byli wiceprezes marki Electrolux ds. Ochrony Środowiska i Spraw Europejskich, Viktor Sundberg, który podzielił się swoimi doświadczeniami z systemem etykiet obowiązującym w branży AGD, Luca Pascotto, przedstawiciel FIA (Fédération Internationale de l'Automobile – Międzynarodowej Federacji Samochodowej), który podkreślał znaczenie bezpieczeństwa drogowego oraz Goran Zubanovic, szef należących do Goodyear Dunlop europejskich sieci sprzedaży detalicznej Premio i Vulco, który zaprezentował punkt widzenia sprzedawców opon.

 

Nagranie z debaty można obejrzeć na stronie: www.thetirelabel.com.


[1] Badanie przeprowadził IPSOS MarketQuest w czerwcu i lipcu br. wśród 4200 konsumentów z Wielkiej Brytanii, Niemiec, Francji, Włoch, Hiszpanii i Polski, którzy kupili opony w ostatnich sześciu miesiącach.

[2] Ankietę przeprowadził w czerwcu i lipcu br. MV2 Conseil na zlecenie Goodyear Dunlop. Wzięli w niej udział przedstawiciele około 500 flot pojazdów ciężarowych z Francji, Włoch, Niemiec, Polski i Hiszpanii.