KATALOG
SZKOLEŃ
HARMONOGRAM
SZKOLEŃ
SZKOLENIA
E-LEARNINGOWE
NASI
TRENERZY


Sklonnosc kierowcow do powodowania zagrozenia a narodowosc

Skłonność kierowców do powodowania zagrożenia na drodze uzależniona od narodowości

 

Co dziesiąty kierowca na europejskich drogach tego lata stanie się “Kierowcą stwarzającym zagrożenie”. Są to kierowcy, którzy krzyczą i przeklinają innych kierowców, używają obscenicznych gestów lub wysiadają z samochodu, aby dać upust swojej agresji wobec innych użytkowników drogi. Zachowania europejskich kierowców przeanalizował Goodyear Dunlop, przeprowadzając badania
w 15 krajach Europy.

 

Więcej niż jednego na 20 kierowców (6%) można sklasyfikować w grupie “Niebezpiecznych kierowców” – są to m.in. ci, którzy celowo uderzają w inne samochody gdy się zdenerwują, rzucają różnymi przedmiotami przez okno
w inne pojazdy, wyprzedzani celowo przyspieszają, bądź mocno hamują, gdy ktoś z tyłu jedzie zbyt blisko.

 

W odpowiedzi na pytanie “opisz swój styl jazdy samochodem”, respondenci mieli do wyboru trzynaście odpowiedzi od “jeżdżę bezpiecznie” do “jeżdżę ryzykownie”. Połowa kierowców w Europie zaznaczyła odpowiedzi “jeżdżę ostrożnie” (31%) lub “jeżdżę bezpiecznie” (18%). Niestety, nie daje to gwarancji bezpieczeństwa na drodze. Nawet ci kierowcy, którzy określają siebie mianem “wytrawnych”, przyznali się, że w czasie sezonu urlopowego podejmują ryzyko za kierownicą. W tej grupie kierowców było więcej wskazań na “wyprzedzałem więcej niż jeden pojazd jednorazowo na drodze dwujezdniowej”, niż w innych grupach (60% wskazań).

 

“Kierowcy powinni pomyśleć o sytuacjach, które zazwyczaj doprowadzają ich do białej gorączki lub powodują ich niepokój. Gdy zrozumieją, co w ich przypadku jest źródłem stresu, powinni zastanowić się, jak zareagować w bezpieczniejszy sposób. Kierowcy nagminnie zrzucają winę za swoje nerwy na innych użytkowników drogi i uważają, że ich zachowanie nie jest niebezpieczne w porównaniu do takiego samego zachowania innych osób”
– skomentowała wyniki badań dr Lisa Dorn, Dyrektor Grupy Badawczej ds. prowadzenia pojazdów na Uniwersytecie Cranfield w Wielkiej Brytanii oraz Prezes-Elekt Międzynarodowego Stowarzyszenia Psychologii Stosowanej w sekcji Psychologii Ruchu Drogowego i Transportu.

  

Zachowanie kierowców na drodze jest zróżnicowane w zależności od narodowości.

                 

Włosi ze wszystkich ankietowanych nacji najchętniej twierdzą, że są “lepsi od średniego kierowcy”, jednak badania wykazały, że inni kierowcy uważają Włochów za najbardziej niebezpiecznych w Europie.

 

Niemieccy kierowcy z największą dozą prawdopodobieństwa deklarują siebie jako “zrelaksowanych” za kierownicą (22%, w stosunku do europejskiej średniej wynoszącej 12%), co może być również powodem tego, że najprawdopodobniej będą jedli i pili w czasie prowadzenia samochodu.

 

Tymczasem Francuzi opisują siebie jako “ostrożnych” za kierownicą (51%, w stosunku do europejskiej średniej wynoszącej 31%), co dodatkowo zdaje się potwierdzać czas poświęcany przez nich na przygotowanie samochodu do podróży. Aż 90% respondentów sprawdza ciśnienie w oponach przed podróżą, co jest drugą najbardziej pozytywną odpowiedzią. Co ciekawe, Francuzi najrzadziej twierdzą, że są “lepsi od średniego kierowcy” – ale za to krzyczą na innych użytkowników drogi o 15% częściej, niż przeciętny Europejczyk.

 

Brytyjczycy swój styl jazdy określają jako “bezpieczny”. To oni najrzadziej deklarowali, że “przyspieszyli zamiast zwolnić na pomarańczowym świetle w czasie jazdy na wakacje”, jednak najczęściej przyznawali, iż prowadzili samochód “czując się zestresowanymi”.

 

Najdalsze podróże tego lata odbędą Rosjanie – przeszło połowa z nich pokona ponad 2000 km. Prawdopodobnie właśnie z powodu ogromnych odległości Rosjanie zaniedbują zalecaną, co dwie godziny, przerwę w prowadzeniu samochodu – ponad jedna czwarta będzie jechać 5-6 godzin non-stop. Rosjanie znaleźli się również na drugim miejscu pod względem skłonności do przekroczenia ograniczenia prędkości.

 

“Badanie pokazało wyraźnie różnice kulturowe, które odzwierciedlają różne wskaźniki udziału w wypadkach w Europie. Wyniki dostarczyły powodów do niepokoju, ponieważ wielu prowadzi samochód w czasie wyjazdów wakacyjnych słabo się czując. Jeśli kierowca jest zestresowany, to jego tolerancja na błędy innych użytkowników drogi może być obniżona. Należy pamiętać, że drogi to wspólna przestrzeń” – podsumowała dr Lisa Dorn.

 

Na drogach Europy tego lata przemieszczają się miliony kierowców, również tych stwarzających zagrożenie i niebezpiecznych. W oparciu o dokładną ocenę danych z badania, Goodyear Dunlop opracował „Główne zalecenia dla bezpiecznych wakacyjnych podróży”, które mają pomóc kierowcom ograniczyć zagrożenia płynące z jazdy podczas letnich wyjazdów:

  • przygotuj się – upewnij się, że jesteś wypoczęty i masz wystarczająco dużo czasu na podróż; zadbaj, żeby nie być spragnionym,
    czy głodnym,
  • sprawdź stan swojego pojazdu – przed wyjazdem upewnij
    się, że przeprowadziłeś podstawową kontrolę stanu technicznego,
  • przygotuj się do drogi – upewnij się, iż znasz trasę i obowiązujące
    na drodze przepisy i zasady,
  • upewnij się, że ładunek jest poprawnie zabezpieczony – miej pewność, że pasażerowie są bezpieczni, a bagaż został rozmieszczony we właściwy sposób,
  • sprawdź opony – upewnij się, że bieżnik ma odpowiednią głębokość,
    a ciśnienie powietrza w oponach jest na zalecanym poziomie.

 

Metodologia badania:

  • Badanie zostało przeprowadzone przez APCO Insight w imieniu „Goodyear Dunlop Europe”, aby lepiej zrozumieć zachowania kierowców na drodze podczas wakacji, a także w celu poznania panującej wśród nich świadomości bezpieczeństwa oraz ich przekonań i zachowań.
  • W badaniu wzięło udział łącznie 5622 europejskich kierowców, w tym kierowcy: z Austrii (350), Belgii (378), Bułgarii (378), Republiki Czeskiej (378), Francji (378), Niemiec (378), Włoch (378), Polski (378), Rumunii (378), Rosji (378), Słowacji (378), Słowenii (378), Hiszpanii (378), Szwajcarii (354) i Wielkiej Brytanii (377).
  • Badania terenowe prowadzono w dn. 12-31 maja 2011 r.
  • Rozmowy przeprowadzano przez Internet w lokalnym języku każdego kraju. Respondenci musieli posiadać ważne prawo jazdy, mieć ukończone 18 lat
    i być czynnymi kierowcami.

 

Goodyear posiada 111 lat doświadczenia w projektowaniu jednego z najistotniejszych elementów każdego pojazdu: opon. Firma czynnie uczestniczy w debacie na temat bezpieczeństwa związanego z oponami i przyczynia się do poprawy bezpieczniejszego ruchu drogowego Przejawem tego jest dołączenie przez Goodyear Dunlop do sygnatariuszy Europejskiej Karty Bezpieczeństwa Drogowego (ERSC) i poparcie idei Unii Europejskiej etykietowania opon, która ułatwia nabywcom ocenę właściwości opon z punktu widzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa. Firma opowiedziała się także za wprowadzeniem obowiązkowego systemu monitorowania ciśnienia w oponach – elektronicznego systemu przeznaczonego do sprawdzania ciśnienia powietrza wewnątrz opon – we wszystkich nowych samochodach osobowych począwszy od 2012 r., a we wszystkich autach od 2014 r. Goodyear Dunlop popiera również pomysł wprowadzenia w krajach członkowskich UE przepisów dotyczących stosowania opon zimowych, aby poprawić bezpieczeństwo na drogach w warunkach zimowych.

 

tl_files/Pliki/Aktualnosci/2011_08_01_Sklonnosc_kierowcow_do_powodowania_zagrozenia_na_drodze_uzalezniona_od_narodowosci/1_skolonnosc_kierowcow_do_powodowania_zagrozenia_na_drodze_448_317.jpg

 

tl_files/Pliki/Aktualnosci/2011_08_01_Sklonnosc_kierowcow_do_powodowania_zagrozenia_na_drodze_uzalezniona_od_narodowosci/2_skolonnosc_kierowcow_do_powodowania_zagrozenia_na_drodze_448_317.jpg

 

tl_files/Pliki/Aktualnosci/2011_08_01_Sklonnosc_kierowcow_do_powodowania_zagrozenia_na_drodze_uzalezniona_od_narodowosci/3_skolonnosc_kierowcow_do_powodowania_zagrozenia_na_drodze_448_317.jpg