KATALOG
SZKOLEŃ
HARMONOGRAM
SZKOLEŃ
SZKOLENIA
E-LEARNINGOWE
NASI
TRENERZY


Powietrzny symbol - "Blimp"

Powietrzny symbol – „Blimp”

 

Od prawie 80 lat sterowce są ozdobą Goodyeara. Ich charakterystyczny kształt zna prawie każdy mieszkaniec Ziemi. W ciągu ostatniej dekady widziane były m.in. nad USA, Brazylią i Chinami. Teraz obrały kurs na Europę.

 

Historia sterowców Goodyeara

 

Są ozdobą nieba amerykańskiego jako doskonale widoczne ikony największej na świecie firmy produkującej opony i wyroby gumowe.

W latach 30. XX w. Goodyear zbudował dwa ogromne sterowce szkieletowe dla amerykańskiej Marynarki Wojennej. Pod powłoką balonową sterowce te miały metalowy szkielet konstrukcyjny zastosowany po to, żeby utrzymać ich kształt. Każdy ze sterowców miał długość 2 boisk do piłki nożnej i potrzebował 6,5 miliona stóp sześciennych helu (ok. 130 000 m³), aby wznieść się w powietrze, a jego masa startowa przekraczała 400 000 funtów (ok. 880 000 kg).

Pierwsze amerykańskie sterowce służyły jako powietrzne lotniskowce, które mogły być używane do startu i lądowania innych samolotów podczas lotu. Mimo że obydwa sterowce zostały zbudowane w oparciu o dobrą koncepcję, to niestety oba z nich uległy katastrofie w czasie silnych sztormów, po niecałych 2 latach służby. Był to koniec ery sterowców szkieletowych.

W latach 40. i 50. ubiegłego wieku Goodyear zbudował całą serię dużych sterowców obserwacyjnych, używanych do ochrony flot statków handlowych wzdłuż wybrzeża. Sterowce te służyły też jako stacje radarowe wczesnego ostrzegania. Niektóre z nich mogły przebywać w powietrzu ponad tydzień w czasie jednego lotu. Do sterowca tego typu nadal należy rekord długości lotu, który wynosi 11 dób. Sterowcem tym był zbudowany przez Goodyeara model ZPG-2 zwany „Snow Bird” (Śnieżny Ptak). W marcu 1957 r. odbył on lot z Weymouth, w stanie Massachusetts, do Europy i Afryki, a następnie wrócił na przylądek Key West, na Florydzie, bez uzupełniania paliwa i międzylądowań.

 

Wszystko zaczęło się w 1925 r., kiedy powstał pierwszy napełniany helem sterowiec ochrzczony nazwą The Pilgrim (Pielgrzym). W kolejnych latach Goodyear skonstruował ponad 300 sterowców – najwięcej spośród wszystkich firm na świecie.

Obecnie Goodyear eksploatuje trzy sterowce w USA, popularnie nazywane „blimpami”. Są to: Spirit of America (Duch Ameryki), którego bazą jest miasto Carson w stanie Kalifornia; Spirit of Goodyear (Duch Goodyeara), z bazą w Akron, w stanie Ohio; Spirit of Innovation (Duch Innowacji), którego bazą jest Pompano Beach na Florydzie.

Podczas II wojny światowej wiele goodyearowskich sterowców służyło okrętom marynarki wojennej USA jako jednostki wywiadowcze. Poza tym sterowce były często wykorzystywane do eskortowania konwojów, ponieważ dzięki nim można było sygnalizować przez radio pozycję wynurzających się łodzi podwodnych. Sterowce przelatujące obecnie nad Europą będą kon­tynuacją tej tradycji strzeżenia bezpieczeństwa, pomagając w utrzymywaniu porządku w ruchu drogowym.

We wnętrzu sterowców Goodyeara jest nie tylko hel. Sterowiec składa się z ponad 22 części. Ma wiele przyrządów pilotażowych takich jak samolot. Począwszy od pedałów sterów kierunku i wysokości, a skończywszy na pokrętłach radia.

Jednym z bardziej interesujących przyrządów pilotażowych jest koło steru wysokości – duże koło umieszczone obok fotela pilota, którym steruje się wznoszenie i opadanie sterowca – oraz trzy rurki z cieczą zwane manometrem cieczowym, który mie­rzy ciśnienie wewnątrz balonu z helem.

 

Ciekawostki

 

• Pierwszy sterowiec Goodyeara skonstruowano w 1917 r.

• Maksymalna prędkość, z jaką może lecieć sterowiec, to 85,3 km/h.

• Sterowce potrzebują 20 726 m3 helu, aby oderwać się od ziemi.

• W 1964 r. w filmie „Goldfinger” z Jamesem Bondem sterowiec Goodyeara pojawia się w czołówce filmu.

• Sterowce Goodyeara są obsługiwane przez 17-osobową załogę i 5 pilotów.

• Sterowce zwykle wykonuje się z poliestru i gumy

 

Obecnie Goodyear eksploatuje 3 sterowce w Stanach Zjednoczonych

 

• Spirit of America (Duch Ameryki), którego bazą jest miasto Carson, w stanie Kalifornia

• Spirit of Goodyear (Duch Goodyeara), którego bazą jest Akron, w stanie Ohio

• Spirit of Innovation (Duch Innowacji), którego bazą jest Pompano Beach na Florydzie

 

Skąd wzięła się nazwa „Blimp”?

 

Na przestrzeni dziesięcioleci dużo spekulowano na temat pochodzenia słowa „blimp”. Według ekspertów najbardziej prawdopodobne wytłuma­czenie jest takie, że nazwa sterowców pochodzi od pułkownika A.D. Cunninghama, z Królewskiej Floty Powietrznej Wielkiej Brytanii. Pułkownik dowodził stanowiskiem powietrznym w Capel (Anglia) w czasie I wojny światowej.

Zgodnie z angielskimi źródłami pułkownik Cunningham w czasie przeprowadzania cotygodniowej inspekcji stanowiska lotniczego dla zabawy przycisnął kciukiem powłokę sterowca SS-12 Jej Królewskiej Mości. Powłoka, odbijając wydała odgłos, który został spotęgowany echem. Zaskoczony pułkownik skwitował to słowem dźwiękonaśladowczym „Blimp!”.

 

tl_files/Pliki/Aktualnosci/2011_05_17_Powietrzny_symbol_Blimp/Goodyear.04 1872 - 1873 - 1949_421_336.jpg

 

tl_files/Pliki/Aktualnosci/2011_05_17_Powietrzny_symbol_Blimp/Picture Spirit of Safety I_11-03-08_448_300.jpg

 

tl_files/Pliki/Aktualnosci/2011_05_17_Powietrzny_symbol_Blimp/air ships_427_336.jpg