KATALOG
SZKOLEŃ
HARMONOGRAM
SZKOLEŃ
SZKOLENIA
E-LEARNINGOWE
NASI
TRENERZY


Kierowcy nieodpowiednio przygotowani do letnich podróży

Większość kierowców nieodpowiednio przygotowana do letnich podróży

Wyniki badania ponad 5000 kierowców w 15 krajach nt. bezpieczeństwa drogowego

 

Trzy czwarte europejskich urlopowiczów wybiera się w tym roku na wakacje samochodem. To ponad dwa razy więcej niż liczba osób, która wybrała podróż samolotem. Nadal jednak kierowcy nie przygotowują wystarczająco do podróży ani pojazdu, ani samych siebie – pokazują wyniki badania przeprowadzonego przez Goodyear Dunlop.

 

Badanie na temat bezpieczeństwa drogowego, stanowiące część kampanii Goodyear Dunlop prowadzonej w 2011 roku („Wyjedź przygotowany, dojedź bezpiecznie”), objęło 5600 kierowców w 15 krajach w całej Europie. Badanie miało na celu zebranie opinii na temat wymagań związanych jazdą w lecie i spadku koncentracji w trakcie takich podróży.

 

W Europie zarejestrowanych jest około 250 milionów samochodów. Ponad połowa kierowców planuje przejechać przeszło 1000 km podczas urlopu, a jeden na czterech – nawet ponad 2000 km. Oznacza to, że kierowcy pokonają tego lata miliardy kilometrów, a drogi będą jeszcze bardziej zatłoczone.

 

Trzy najpopularniejsze cele podróży w roku 2011 to Włochy (18%), Francja (17%) i Chorwacja (17%). Nieco mniej kierowców wybrało Hiszpanię (12%), Bułgarię (10%) i Niemcy (10%). Można zauważyć tendencję, że w tym roku europejscy kierowcy chętniej spędzą wakacje we własnym kraju – w szczególności dotyczy to Francuzów, Bułgarów i Włochów. Niemcy, Austriacy i Rumuni wolą wyjechać za granicę.

 

Jednakże bez względu na miejsce wakacyjnego wypoczynku, kierowcy nadal nie podejmą podstawowych działań, aby zminimalizować ryzyko i stres podczas letnich wakacji. Jedna na trzy osoby, które wzięły udział w badaniu, często prowadzi non stop przez ponad pięć godzin – a przecież zaleca się, by przerwa w jeździe następowała przynajmniej co dwie godziny. Zmęczenie kierowców stanowi bowiem istotny czynnik, przyczyniający się do wypadków drogowych.

 

Ponadto jeden na trzech kierowców przyznaje, że nie sprawdzają ciśnienia w oponach ani poziomu oleju w silniku przed dłuższą podróżą, co może spowodować kłopoty z pojazdem. Jedna trzecia kierowców nie jest również pewna, w jaki sposób rozmieszczać ciężkie elementy bagażu w samochodzie podczas podróży.

 

W oparciu o dokładną ocenę danych z badania, Goodyear Dunlop opracował „Główne zalecenia dla bezpiecznych wakacyjnych podróży”, które mają pomóc kierowcom ograniczyć zagrożenia płynące z jazdy podczas wakacyjnych zmasowanych wyjazdów:

  • Przygotuj się – upewnij się, że jesteś wypoczęty i masz wystarczająco dużo czasu na podróż; zadbaj, żeby nie być spragnionym, czy głodnym,
  • Sprawdź stan swojego pojazdu – przed wyjazdem upewnij się, że przeprowadziłeś podstawową kontrolę stanu technicznego,
  • Przygotuj się do drogi – upewnij się, iż znasz trasę i obowiązujące na drodze przepisy i zasady,
  • Upewnij się, że ładunek jest poprawnie zabezpieczony – miej pewność, że pasażerowie są bezpieczni, a bagaż został rozmieszczony we właściwy sposób,
  • Sprawdź opony – upewnij się, że bieżnik ma odpowiednią głębokość, a ciśnienie powietrza w oponach jest na zalecanym poziomie.

„Wszyscy zasłużyliśmy na urlop, który powinien zaczynać i kończyć się bezpieczną i spokojną podróżą. Dzięki niewielkim przygotowaniom można łatwo wyeliminować potencjalne czynniki ryzyka i upewnić się, że podróż samochodem jest bezpieczna i przyjemna” – powiedział Jens Völmicke, Dyrektor Komunikacji Korporacyjnej Goodyear Dunlop.

 

Goodyear Dunlop zaprezentuje dalsze wyniki badań podczas nadchodzących wakacji.

 

Metodologia badania:

  • Badanie zostało przeprowadzone przez APCO Insight w imieniu „Goodyear Dunlop Europe”, aby lepiej zrozumieć zachowania kierowców na drodze podczas wakacji, a także w celu poznania panującej wśród nich świadomości bezpieczeństwa oraz ich przekonań i zachowań.
  • W badaniu wzięło udział łącznie 5622 europejskich kierowców, w tym kierowcy: z Austrii (350), Belgii (378), Bułgarii (378), Republiki Czeskiej (378), Francji (378), Niemiec (378), Włoch (378), Polski (378), Rumunii (378), Rosji (378), Słowacji (378), Słowenii (378), Hiszpanii (378), Szwajcarii (354) i Wielkiej Brytanii (377).
  • Badania terenowe prowadzono w dn. 12-31 maja 2011 r.
  • Rozmowy przeprowadzano przez Internet w lokalnym języku każdego kraju. Respondenci musieli posiadać ważne prawo jazdy, mieć ukończone 18 lat i być czynnymi kierowcami.

 

Goodyear posiada 111 lat doświadczenia w projektowaniu jednego z najistotniejszych elementów każdego pojazdu: opon. Firma czynnie uczestniczy w debacie na temat bezpieczeństwa związanego z oponami i przyczynia się do poprawy bezpieczniejszego ruchu drogowego Przejawem tego jest dołączenie przez Goodyear Dunlop do sygnatariuszy Europejskiej Karty Bezpieczeństwa Drogowego (ERSC) i poparcie idei Unii Europejskiej etykietowania opon, która ułatwia nabywcom ocenę właściwości opon z punktu widzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa. Firma opowiedziała się także za wprowadzeniem obowiązkowego systemu monitorowania ciśnienia w oponach – elektronicznego systemu przeznaczonego do sprawdzania ciśnienia powietrza wewnątrz opon – we wszystkich nowych samochodach osobowych począwszy od 2012 r., a we wszystkich autach od 2014 r. Goodyear Dunlop popiera również pomysł wprowadzenia w krajach członkowskich UE przepisów dotyczących stosowania opon zimowych, aby poprawić bezpieczeństwo na drogach w warunkach zimowych.

 

tl_files/Pliki/Aktualnosci/2011_06_24_Wiekszosc_kierowcow_nieodpowiednio_przygotowana_do_letnich_podrozy/3_zmeczenie_za_kierownica_448_298.gif

 

tl_files/Pliki/Aktualnosci/2011_06_24_Wiekszosc_kierowcow_nieodpowiednio_przygotowana_do_letnich_podrozy/1_Europejscy_kierowcy_nieprzygotowani__448_299.jpg