KATALOG
SZKOLEŃ
HARMONOGRAM
SZKOLEŃ
SZKOLENIA
E-LEARNINGOWE
NASI
TRENERZY


Grozne 7oC

Groźne 7 stopni Celsjusza

 

W październiku i listopadzie dochodzi do większej liczby wypadków, niż zimą, dlatego już teraz trzeba zadbać o  bezpieczeństwo własne i innych uczestników ruchu

  

/tl_files/Pliki/Aktualnosci/2011_10_20_Grozne_7oC/1_Opony_zimowe_7oC.JPG

 

Jak pokazują statystyki zimą w Polsce jest niemal o 100 proc. mniej wypadków niż jesienią, kiedy temperatura spada poniżej 7 stopni Celsjusza, a na drodze jeszcze nie ma śniegu. Według brytyjskich statystyków, w ich kraju wypadków, do których dochodzi zimą na mokrych drogach, jest o 267 proc. więcej niż latem! Dlatego warto zadbać o własne bezpieczeństwo na drodze, zmieniając opony na zimowe i przypominając sobie podstawowe techniki jazdy na śliskiej drodze.

 

Zdaniem synoptyków niewykluczone, że w listopadzie czeka nas powtórka z ubiegłego roku, kiedy fale chłodów nadeszły wcześniej niż zwykle i wcześniej też spadł pierwszy śnieg. Nie należy jednak do tego czasu czekać z przygotowaniem samochodu, a zwłaszcza z wymianą opon na zimowe, ponieważ to właśnie w październiku i listopadzie średnia temperatura powietrza wynosi około 7 stopni Celsjusza, a w takich warunkach opony letnie charakteryzują się zdecydowanie gorszymi osiągami i nie zapewniają kierowcom odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa.

 

Średnie temperatury powietrza w Polsce w latach 1971-2005 wynosiły w październiku 7,8 stopni Celsjusza, w listopadzie: 2,7-3,4 stopni Celsjusza, a w grudniu: -1,1 stopni Celsjusza.

  

/tl_files/Pliki/Aktualnosci/2011_10_20_Grozne_7oC/6_Srednia temperatura w Polsce w latach 1971-2005.jpg

 

Wykres: Średnia temperatura w Polsce w latach 1971-2005, dane: GUS

 

Okazuje się jednak, że od śniegu groźniejsze są niska temperatura oraz mokre drogi w październiku i listopadzie. To właśnie one mają wpływ na większą liczbę wypadków, a wynika to między innymi z braku przygotowania pojazdów i samych kierowców na nagłą zmianę warunków atmosferycznych. Statystyki Policji wskazują, że właśnie w tych miesiącach liczba wypadków jest wyższa niemal o 100 proc. niż w styczniu, czy lutym.

 

/tl_files/Pliki/Aktualnosci/2011_10_20_Grozne_7oC/7_Wypadki drogowe 2010-2011.jpg

 

Powyższe dane statystyczne oraz opinie fachowców wskazują, że do zimy należy przygotować się wcześniej, kiedy średnia temperatura spada poniżej 7 stopni Celsjusza, często już w październiku. Wtedy też warto wymienić opony na zimowe, nie czekając na pierwszy śnieg. Nowoczesna opona zimowa zdecydowanie lepiej od letniej radzi sobie nie tylko na śniegu, ale na każdej nawierzchni, gdy jest zimno.

 

/tl_files/Pliki/Aktualnosci/2011_10_20_Grozne_7oC/5_Kuchar.JPG

 

„Z mojego doświadczenia wynika, że opony zimowe sprawdzają się już gdy temperatura powietrza spada poniżej 7 stopni Celsjusza. Niestety wówczas wielu kierowców czuje się nadal bezpiecznie na swoich letnich oponach. Nic bardziej mylnego – gdy termometr wskazuje 7 stopni Celsjusza, to znak ostrzegawczy dla każdego kierowcy, aby zmienić opony na zimowe i przypomnieć sobie podstawowe techniki jazdy na śliskiej nawierzchni” – powiedział Tomasz Kuchar, czołowy polski kierowca rajdowy, twórca Akademii Bezpiecznej Jazdy.

 

Niektórzy kierowcy tłumaczą, że nie kupują opon zimowych z oszczędności. To błąd. Ewentualny wypadek spowodowany wydłużoną drogą hamowania na oponach niedostosowanych do zimnej nawierzchni, będzie z pewnością kosztował dużo więcej, niż komplet zimówek.

 

„W październiku i listopadzie, a więc gdy nie ma jeszcze śniegu, zimówki radzą sobie dużo lepiej od opon letnich przede wszystkim ze względu na specjalną mieszankę gumy, z której zostały wykonane. Sprawia ona, że opony zimowe zachowują elastyczność w niskich temperaturach, w których opony letnie twardnieją i ‘ślizgają się’ na drodze. Dlatego każdy rozsądny kierowca powinien we własnym interesie zaopatrzyć się w zimowe opony” – powiedział Waldemar Jarosz, Dyrektor ds. Handlowych Grupy Goodyear w Polsce.

 

Oprócz specjalnej mieszanki, projektanci zimowych opon dbają też o charakterystyczną rzeźbę bieżnika z dużymi, mocnymi klockami z większą liczbą nacięć i szerokimi rowkami, które skutecznie odprowadzają wodę i błoto pośniegowe, zmniejszając tym samym ryzyko aquaplaningu, czyli ślizgania się koła po cienkiej warstwie wody. Taki bieżnik umożliwia też oponie szybsze wgryzanie się w powierzchnię pokrytą śniegiem lub lodem i docieranie do twardego podłoża, poprawiając dzięki temu przyczepność.

 

/tl_files/Pliki/Aktualnosci/2011_10_20_Grozne_7oC/8_Goodyear_UltraGrip_8_tire_treatment.jpg

 

Na polskim rynku opon zimowych jest w czym wybierać. Można kupić w rozsądnej cenie, bardzo chwalone przez fachowców opony Dębica Frigo 2. Dla kierujących pojazdami, którzy cenią przede wszystkim ekonomikę jazdy właściwym wyborem będzie opona Fulda Kristall Control HP. Najbardziej wymagający kierowcy mogą wybrać wysokiej klasy opony zimowe takie, jak np. Goodyear Ultra Grip 8, a wielbiciele szybkiej jazdy na ośnieżonych trasach – dynamiczne Dunlop SP Winter Sport 4D.