KATALOG
SZKOLEŃ
HARMONOGRAM
SZKOLEŃ
SZKOLENIA
E-LEARNINGOWE
NASI
TRENERZY


Co 6 wakacwypadek jest spowodowany nieprawidłowym ciśnieniem

Co szósty wakacyjny wypadek samochodowy jest spowodowany nieprawidłowym ciśnieniem w oponach[1]

 

W Europie sezon wakacyjny w pełni, wiele rodzin rozpoczęło już wypoczynek. Większość urlopowiczów wyrusza w trasę samochodem, ale co trzeci kierowca zaczyna wakacje bez wcześniejszego sprawdzenia stanu opon. To niepokojące, gdyż badania wykazują, że nieprawidłowe ciśnienie w oponach jest przyczyną co szóstego wypadku
w miesiącach wakacyjnych[2].

 

„Kierowcy często zapominają, że tylko odpowiednio napompowane opony właściwie spełniają swoje zadanie, zapewniając należyte prowadzenie pojazdu. Nasze kompleksowe testy opon wykazały, że zarówno niedostateczne, jak i nadmierne ciśnienie w oponach, może istotnie oddziaływać na ogólne właściwości jezdne samochodu i drogę hamowania. Wpływa to nie tylko na bezpieczeństwo samochodu, lecz także na żywotność opon i zużycie paliwa”
– powiedział Emmanuel Robinet, szef działu badań opon Goodyear w Ośrodku Badań, Rozwoju i testów w Luksemburgu.

 

tl_files/Pliki/Aktualnosci/2011_08_07_Co_szosty_wakacyjny_wypadek_samochodowy_jest_spowodowany_nieprawidlowym_cisnieniem_w_oponach/4_cisnienie.jpg

 

„Kierowcy często popełniają klasyczne błędy: nie sprawdzają ciśnienia w oponach przed wyjazdem lub sprawdzają je, gdy opona jest rozgrzana, co skutkuje błędnym odczytem, ewentualnie pompują powietrze do określonego poziomu nie biorąc pod uwagę masy samochodu. Tymczasem jest duża różnica między pustym, a w pełni obciążonym pojazdem” – dodał E.Robinet.

 

Właściwe ciśnienie to lepsza stabilność prowadzenia

 

Właściwe ciśnienie w oponach jest niezbędne, by móc optymalnie prowadzić samochód, szczególnie na zakrętach. Wiele problemów ma swoje źródło w stopniowej, nieodczuwalnej utracie ciśnienia.

 

„Gdy opona jest niedostatecznie napompowana, masa samochodu spoczywa na zewnętrznych krawędziach bieżnika, zwiększając nacisk na ściany boczne opony, zamiast rozkładać się równomiernie na całej szerokości. Podczas jazdy ściany boczne nagrzewają się bardziej niż powinny, co ma wpływ na prowadzenie auta i bezpieczeństwo. Niedostateczne ciśnienie to mniej równomierne rozłożenie nacisku na nawierzchnię. To także mniejsza powierzchnia styku bieżnika z drogą, co skutkuje zmniejszeniem przyczepności i może rzutować na prowadzenie auta, szczególnie przy dużym obciążeniu. Droga hamowania wydłuża się, a na zakrętach samochód zachowuje się mniej stabilnie, co może prowadzić do pogorszenia kontroli nad pojazdem. Nasze opony to produkty o wysokich parametrach, wyposażone w zaawansowane rozwiązania technologiczne. Aby w pełni wykorzystać ich możliwości, należy zadbać o odpowiednie ciśnienie powietrza” – wyjaśnił E. Robinet.

 

Nie sprawdzaj opon kopniakiem – zrób to jak należy

 

Ciśnienie w oponie może zmniejszyć się samoistnie o 0,2 atmosfery przez okres trzech miesięcy, wyłącznie na skutek ciągłego procesu dyfuzji.

 

„Zbyt wielu kierowców popełnia błąd sądząc, że kopnięcie w oponę lub kontrola wizualna pozwolą stwierdzić, czy ciśnienie powietrza jest prawidłowe. Oglądając oponę nie wykryjemy ubytku ciśnienia o 0,2 atmosfery. Badania przeprowadzone w Unii Europejskiej wykazały, że ponad 64% wszystkich samochodów jeździ na niedostatecznie napompowanych oponach. Większość kierowców po prostu nie sprawdza ciśnienia w oponach tak często jak potrzeba, co może mieć istotny wpływ na bezpieczeństwo pojazdu” – powiedział E.Robinet. 

 

Dobry stan opon jest ważny

 

Oprócz sprawdzenia ciśnienia, kierowcy przed wyjazdem powinni upewnić się, że opona jest w dobrym stanie.

 

„Przed wyjazdem sprawdź stan bieżnika. Czy jego głębokość jest wystarczająca? To szczególnie ważne dla prowadzenia się pojazdu na mokrej drodze. Czy bieżnik jest zużyty równomiernie? Należy również sprawdzić, czy nie są uszkodzone ściany boczne” radzi E.Robinet.

 

Pod dużym obciążeniem

 

Wyjazd na wakacje zwykle oznacza, że w samochodzie podróżuje cała rodzina i mnóstwo bagaży. Duży ciężar lub obecność przyczepy za samochodem nie tylko utrudniają manewrowanie, lecz także zwiększają obciążenie pojazdu i opon. Jeżeli pojazd ma podróżować z kompletem pasażerów i bagażu, należy zwiększyć ciśnienie w oponach zgodnie z instrukcją obsługi samochodu.

 

 


Wysoka temperatura

 

Gorące, letnie powietrze zwiększa ciśnienie powietrza w oponach. Ciśnienie należy sprawdzać gdy opony są zimne, ponieważ rośnie ono wraz ze wzrostem temperatury. Jeżeli samochód nie jest wyposażony w nowoczesne opony umożliwiające jazdę po utracie ciśnienia (RunOnFlat), należy sprawdzić również powietrze w kole zapasowym.

 

Niedostateczne ciśnienie w oponach to wyższe koszty

 

Niedostatecznie lub nadmiernie napompowane opony nierównomiernie wykorzystują powierzchnię bieżnika. Zbyt małe ciśnienie powoduje przyspieszone zużycie krawędzi bieżnika, natomiast nadmierne zwiększa zużycie środkowej części bieżnika. Ma to negatywny wpływ na żywotność opony: bieżnik zużywa się szybciej i nierówno. Niedostatecznie napompowane opony wymagają więcej energii by się obracać, co zwiększa zużycie paliwa.

 

„Kierowcy powinni dbać o opony tak samo jak o wszelkie inne elementy samochodu związane z bezpieczeństwem. Należy regularnie sprawdzać ciśnienie w oponach – co najmniej raz w  miesiącu, lecz szczególnie przed wyjazdem w dłuższą trasę, kiedy panują wysokie, letnie temperatury, i gdy samochód jest w pełni obciążony” – radzi ekspert Goodyeara.

 

Metodologia badania:

 

  • Badanie zostało przeprowadzone przez APCO Insight w imieniu „Goodyear Dunlop Europe”, aby lepiej zrozumieć zachowania kierowców na drodze podczas wakacji, a także w celu poznania panującej wśród nich świadomości bezpieczeństwa oraz ich przekonań i zachowań.
  • W badaniu wzięło udział łącznie 5622 europejskich kierowców, w tym kierowcy: z Austrii (350), Belgii (378), Bułgarii (378), Republiki Czeskiej (378), Francji (378), Niemiec (378), Włoch (378), Polski (378), Rumunii (378), Rosji (378), Słowacji (378), Słowenii (378), Hiszpanii (378), Szwajcarii (354) i Wielkiej Brytanii (377).
  • Badania terenowe prowadzono w dn. 12-31 maja 2011 r.
  • Rozmowy przeprowadzano przez Internet w lokalnym języku każdego kraju. Respondenci musieli posiadać ważne prawo jazdy, mieć ukończone 18 lat i być czynnymi kierowcami.

 

Goodyear posiada 111 lat doświadczenia w projektowaniu jednego z najistotniejszych elementów każdego pojazdu: opon. Firma czynnie uczestniczy w debacie na temat bezpieczeństwa związanego z oponami i przyczynia się do poprawy bezpieczniejszego ruchu drogowego Przejawem tego jest dołączenie przez Goodyear Dunlop do sygnatariuszy Europejskiej Karty Bezpieczeństwa Drogowego (ERSC) i poparcie idei Unii Europejskiej etykietowania opon, która ułatwia nabywcom ocenę właściwości opon z punktu widzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa. Firma opowiedziała się także za wprowadzeniem obowiązkowego systemu monitorowania ciśnienia w oponach
– elektronicznego systemu przeznaczonego do sprawdzania ciśnienia powietrza wewnątrz opon – we wszystkich nowych samochodach osobowych począwszy od 2012 r., a we wszystkich autach od 2014 r. Goodyear Dunlop popiera również pomysł wprowadzenia w krajach członkowskich UE przepisów dotyczących stosowania opon zimowych, aby poprawić bezpieczeństwo na drogach w warunkach zimowych.


[1] Według badania Goodyear Dunlop European Summer Road Safety Survey 2011

[2] Dane flamandzkiego związku samochodowego VAB

 

tl_files/Pliki/Aktualnosci/2011_08_07_Co_szosty_wakacyjny_wypadek_samochodowy_jest_spowodowany_nieprawidlowym_cisnieniem_w_oponach/2_VAB.jpg

 

tl_files/Pliki/Aktualnosci/2011_28_07_Co_szosty_wakacyjny_wypadek_samochodowy_jest_spowodowany_nieprawidlowym_cisnieniem_w_oponach/3_VAB.jpg